Frågor och svar

FRÅGOR OCH SVAR

Vad är det för typ av bilar?

Vi har en park på drygt 100 bilar som varierar i årsmodeller och skick, startar och går är prio 1. En del kan ha sprickor i rutorna men det regnar INTE in!
Alla bilar är besiktigade och godkända av Svensk Bilprovning givetvis!

AC i bilarna är ingen garanti; fungerar i vissa.

I en del av bilarna kan det lysa en motorlampa, det är ingen fara att köra med så länge bilen går.

Något kan ha gått sönder under en uthyrning och vi lagar provisoriskt tills vi får tid att åtgärda det, såklart. Vi köper in bilar hela tiden och säljer under vintern, ibland hinner vi inte kolla allt innan de går ut.

Är Du inte nöjd med den bil Du fått eller har höga krav?

Hör av Dig! Kanske- och oftast så kan vi lösa det med en annan bil. Kom inte efter hyrestidens utgång och klaga då vi inte fått en chans att åtgärda och hjälpa. Vi kommer ut med en ny bil om det finns att tillgå givetvis, så vänta inte på att ert eget humör gått i toppen innan ni ringer. Vi vill hjälpa och se till att ni trivs.

Kompensation?

Nej! Har vi haft möjlighet att kunna hjälpa eller ersätta med ny bil så betalar vi inte nån slags ”kompensation ”.

Nej, inte för ej fungerande AC.

Vi hyr ut begagnade bilar!

Under vinter halvåret är det mest Ford Focus, Volvo V70 , Saab 9-5 och Passater som rullar, det är bra bilar. På sommarn så kommer de äldre fram, det kan vara någon Mazda, Seat, Volvo 440, Suzuki Baleno. Det är åxå bra bilar men något äldre. Och ja, alla bilar har samma pris året runt.

Vad vill vi ha för uppgifter när Du bokar?

  • Vi vill ha exakta tider Du vill hämta och lämna bilen ( väldigt viktigt under sommaren).
  • Kommer Du med flyg eller med båt? Flygtiderna/båttider vill vi ha.
  • Ett telefon nummer som vi kan nå Dig på (mobil) och gärna hemtelefon.
  • Kan Du köra automat om ni får det?
  • Behöver Du barnstol eller kudde? I så fall ålder på barnet/barnen.
  • Hur många är ni som ska åka? (Viktigt så Du får lagom bil.)

Se nedan hur eran bokningslapp ser ut så vet Du på ett ungefär vad vi vill veta.

Jag kommer med flyg, hur får jag bilen?

Vi har bilar vid flyget och vår hyrdisk hittar Du i ankomsthallen på Visby flygplats. OBS! Det tillkommer en avgift på 120 kr vid alla uthyrningar från flygplatsen.

Jag kommer med en natt-båt, kan jag få bilen då?

                                              

Ja, men det tillkommer en avgift efter kl 21:00: 200 kr.
Kommer Du med båten 02:45 så tar vi det inte, då får Du vänta tills vi öppnar. Tidigast 9:00 vardagar och 10:00 helger.

Vad gör jag om bilen stannar?

Du ringer journumret som står på kontraktet, då kommer vi ut med en ny bil eller hjälper Dig på plats. Kontakta inte bärgare eller dyligt innan Du pratat med oss först!

OBS! När Du hyr bil hos oss så får Du ett extra telefonnummer som vi är anträffbara på dygnet runt om ni skulle råka ut för något.

Får företagare hyra bil?

Ja det går bra, men vi kräver en ansvarig som skriver på kontraktet och ansvarar för att bilen återkommer i det skick vi lämnade ut den.

Kan nån annan än jag köra bilen?

Ja , det går bra, men det är Du som skriver kontraktet som har huvudansvaret att allt går rätt till.

Är bilen fulltankad när jag får den?
Nej, det är den oftast inte, utan man lämnar tillbaka bilen med samma mängd bensin som det är i den när Du får den.
Vi har INGA dieselbilar utan bara BENSIN.

Är det AC i bilarna?

Ja i en del men vi garanterar inte att AC:n fungerar perfekt eller kan lägga av under hyresperioden.

Hur gamla är bilarna?

Bilarna ligger mellan ca -99 upp till -03 -04

Får jag ta över bilen på fastlandet?

Nej, det är INTE tillåtet utan vårat medgivande.
Varför?
Många undrar varför, men det beror på att vi kan inte hjälpa er om något skulle gå sönder där. Det innebär att Du själv får stå för kostnaden att bilen kommer tillbaka till Gotland

Kan jag köra era bussar med vanligt körkort?

Ja, det går bra. För att hyra mini buss måste du fyllt 21 år!
Rökning är absolut förbjudet i bussarna, även så öl eller andra kladdiga drycker. Hamburgare och annan mat förtärs utanför bussarna.

Har ni barnstolar?

Ja, det finns stolar, ( 50:- per uthyrningstillfälle.) Även kuddar.
Har Du möjlighet att ta med egen så är det de bästa eftersom vi har begränsad tillgång av stolar (äldre modeller). 10st och kuddar.

OBS! Vi får inte montera barnstolar, det måste Du göra själv.

Har ni samma priser året runt?

Ja, vi håller samma priser året runt. Vill Du hyra månadsvis så kan vi komma överens om bättre priser.

Får man ha hund i era bilar?

Ja, det går bra, men ni måste meddela oss det när ni bokar så Du får en passande bil. Dessutom, tänk på allergiker angående djur i bil.

När betalar jag?

Du betalar bilen när Du hämtar ut den; kort eller kontant.

Hur räknas antalet dagar på hyran ut?

Bilhyran räknas efter 24 timmarsperioder, så om Du hyr från måndag kl. 10.00 till kl. 10.00 på tisdag räknas det som 1 dag.

Om du hyr från kl. 10.00 på måndag till kl. 13.00 på tisdag, så har du passerat 24 timmar och hyran har gått in på en andra dag och priset på hyran räknas på 2 dagar.

Kontrollera därför Dina tider noga, eftersom tiderna kan inverka mycket på priset. (Vissa undantag görs givetvis.)

Vad kostar det om jag måste boka av?

Vi tar inga avgifter för avbokningar, hör bara av Dig så jag får ge bilen till någon annan istället.

Jag återlämnade min hyrbil tidigare- kan jag få tillbaka pengar?

Tyvärr kan vi inte återbetala Dig för dagar Du inte använt hyrbilen eller om den returneras tidigare.

Om jag tappar bilnyckeln?

Ta kontakt med oss, försök inte själv med yxa eller liknande, det blir inte bra; det kostar. Bilden visar hur en kund som låst in sina nycklar i bagaget gjorde. Yxa! Hum? Inte bra! Blev dyrt.

Ingår försäkring i priset?

Ja, det ingår försäkring, men Du betalar en självrisk på 1000 kr om det händer något; den går inte att ta bort.

Jag har fått punktering?

Finns det reservdäck så ska Du byta själv. Kan Du inte eller om det inte finns så kommer vi ut och hjälper Dig. Finns däck och Du ej kan byta så kan vi hjälpa mot en kostnad.